lördag 4 oktober 2008

Familjens gamla Ghia Cab i Classic Motor

Jag köpte senaste numret av småtrista tidningen Classic Motor eftersom det var ett reportage om en av bilarna som funnits i familjen, nämligen en gammal Karmann Ghia Cab. När vi ägde den långt ifrån så fin som den är nu. Pappa köpte den i början av 80-talet för en mycket liten peng, om jag minns rätt så köpte han den nyrenoverade Porsche 356-motorn för 3000 kronor, men eftersom killen som sålde motorn inte orkade montera ut den ur bilen fick vi med även den för 500 kronor.

Bilen är en Ghia Cab från 1957 - vilket är det första tillverkningsåret för cabbarna. Så att den var tidig förstod vi. När pappa forskade lite om bilens ursprung kom det fram att det var den första Ghia Cabben som kom till Sverige och den hade varit Scanias visningsbil. Den nuvarande ägaren har kommit ett steg längre i forskning där det framkommit att bilen hade den 29 tillverkade karossen (Ghia hade inte bara chassinummer utan även karossnummer), vilket gör att den var en av de 104 tillverkade förseriebilarna. Det har sedan dessutom visat sig att de riktiga Ghia-kännarna inte känner till någon bil med lägre karossnummer som har överlevt, vilket gör att den här bilen förmodligen är den äldsta Ghia-cabben i världen!

Men även om bilen är fin idag till och med i nyskick så var inte skicket det bästa när pappa köpte bilen, den hade brunnit så cabben och inredningen fanns inte längre. Den hade "fina" skärmbreddare och stod på en felaktig VW-platta. Och rost jo, då det fanns det med även om jag egentligen tror att det inte var så farligt som det kan vara på riktigt gamla Ghior.

På bilden nedan ser man hur den såg ut när den hämtades i Staffanstorp, den långhåriga 12-åringen i manlig pose bredvid bilen är jag. Tur att fotot är svartvitt med tanke på att bilen var lackerad i pistagegrönt (med motivlack på motorluckan med en gubbe där det stod "I can boogie") och att min nya täckjacka var lila - en oslagbar färgkombination. Och om man dessutom lägger till att familjens Opel Ascona i bakgrunden var orange så hade ett färgfoto förmodligen fått den mest färgblinda att återfå färgseendet.

<

Pappa lyckades få tag i en av de gamla ägarna till Ghian, som tillsammans med sina bröder hade en ganska trevlig vagnpark. Hans ena bror hade en trevlig 356 medan en annan brorsa ägde en av Prins Bertils gamla Porsche 356 Carrera Cab från 1956. Av de här tre bilarna på fotot är det bara Ghian som har överlevt - "den vanliga" 356an krockades några år efter fotot togs och fick åka raka vägen till skroten. Prins Bertil-Cabben gick även den samma väg sedan den brunnit upp, men där säger ryktet att någon Porscheentusiast senare hittade den nedsmälta aluminiumklumpen som varit Carreramotor och lyckades plocka fram den unika Carreravevaxeln som klarat sig. Så någonstans i Sverige ligger vevaxeln från en Carrera 1500 som minne av en av Prins Bertils Carreror.

1 kommentar:

sture nyborg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.